Tajuk 4:

PENGURUSAN SUMBER


 

PENGENALAN

            Pengurusan boleh ditakrifkan sebagai satu aktiviti perancangan dan pergerakan atau panduan oleh sesuatu organisasi berhubung dengan segala kaedah-kaedah, peraturan-peraturan juga tanggungjawab serta tugas-tugas kakitangan (Mohd Zamzuri,2002). Pengurusan dalam aspek pendidikan adalah bertujuan untuk memastikan proses pengajaran dan pembelajaran yang dirancang dapat dijalankan dengan teratur dan sempurna tanpa sebarang gangguan. Sumber pula ialah satu set bahan atau sistem yang diwujudkan dengan bertujuan untuk membolehkan pembelajaran seseorang pelajar. Sumber terbahagi kepada tiga iaitu sumber primer, sumber sekunder dan sumber tertier.

 

i.                    Sumber primer

Sumber primer bermaksud hasil kerja yang memberikan pengetahuan atau meningkatkan kemajuan ke atas pengetahuan sedia ada terhadap sesuatu perkara merupakan asas kepada sumber sekunder atau tertier. Contoh sumber primer adalah tesis, jurnal dan prosiding.

ii.                  Sumber sekunder

Sumber sekunder bermaksud sumber yang memberikan akses kepada sumber primer melalui perkhidmatan melalui perkhidmatan abstrak dan indeks. Rujukan adalah dalam format bibliografi yang diterbitkan. Contoh sumber sekunder ialah ensiklopedia, buku teks dan lain-lain.

iii.                Sumber tertier

Sumber tertier juga dikenali sebagai sumber umum. Ia merupakan maklumat yang telah diterima umum dari sumber-sumber primer.

Oleh itu, pengurusan sumber bermaksud menyusun, merancang, mengarah dan mengawal sesuatu program yang melibatkan sumber. Dalam tajuk ini, pengurusan dikaitkan dengan cara-cara menguruskan pusat sumber sekolah melalui aspek merancang, mengelola, memimpin dan mengawal.

 

ISI PENTING

1.      Peranan pusat sumber sekolah

Pusat sumber sekolah (PSS) merupakan aspek penting dalam sesebuah institusi pendidikan. PSS ialah tempat berlakunya segala kegiatan memperoleh sesuatu maklumat atau pengetahuan yang bertujuan untuk mempertingkat taraf profesionalisme keguruan. PSS berperanan untuk mengumpul, memilih, menyusun dan menyebarkan alat atau bahan pengajaran dan pembelajaran sama ada dalam bentuk bercetak atau bukan bercetak dengan aktif dan bermakna bagi memenuhi kehendak kedua-dua pihak, iaitu guru dan murid. PSS juga berkhidmat sebagai pusat penempatan bahan-bahan sumber dan dapat digunakan secara individi atau kumpulan. Oleh itu, bahan-bahan akan lebih mudah dicari dan digunakan dengan mencukupi dan mudah oleh semua pihak.

2.      Jenis-jenis pengurusan sumber

Terdapat beberapa komponen pengurusan sumber. Antaranya adalah pengurusan infrastruktur, pengurusan sumber manusia, pengurusan pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan pusat sumber. Pengurusan infrastruktur adalah dari segi pemantauan dan penyelenggaraan fizikal bangunan sekolah seperti pendawaian dan peralatan elektrik, paip-paip gas dan lain-lain. Pengurusan sumber manusia penting bagi memastikan kecekapan dan keberkesaan perkhidmatan. Sebagai contoh, setiap kakitangan atau staff mempunyai peranan masing-masing bagi melancarkan sesebuah organisasi. Pengurusan pengajaran dan pembelajaran pula terdiri dari pengurusan bilik darjah. Pengurusan yang baik dan sistematik dapat meningkatkan keupayaan murid untuk belajar. Akhir sekali, pengurusan pusat sumber berfungsi sebagai gedung ilmu. Ia menyediakan kemudahan dan perkhidmatan kepada pelajar dan guru.

3.      Kepentingan pengurusan

 

i.                    Memastikan matlamat organisasi tercapai

ii.                  Memastikan kelancaran perjalanan keseluruhan sesebuah organisasi

iii.                Memastikan segala sumber iaitu semua faktor pengeluaran di dalam organisasi digunakan secara berkesan.

iv.                Memastikan semua sumber (faktor pengeluaran) di dalam organisasi dapat diselaras dan diagihkan dengan baik dan teratur.

v.                  Memastikan tiada pembaziran sumber (faktor pegeluaran) dalam organisasi.

 

PENUTUP

Kesimpulannya, dapat kita lihat bahawa pengurusan sumber terdiri daripada beberapa komponen. Pengurusan sumber yang baik amat penting bagi memastikan organisasi PSS dapat berjalan dengan lancar. Hal ini bagi memastikan keperluan pelajar dan warga sekolah sentiasa dipenuhi. Pengurusann sumber yang sistematik akan menarik lebih ramai pelajar dan guru untuk melawat pusat sumber sekolah. Oleh itu, proses pengajaran dan pembelajaran akan berjalan lebih lancar dengan bantuan perkhidmatan yang disediakan di Pusat Sumber Sekolah.

 

RUJUKAN

https://www.scribd.com/doc/152918274/definisi-sumber

http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfwP2/Raja%20Rozita%20Binti%20Raja%20             Ariff%20Shah.TP.pdf

https://www.scribd.com/doc/116984090/Peranan-Pusat-Sumber-Dalam-Proses-p

https://www.scribd.com/document/322282156/Definisi-Dan-Kepentingan-Pengurusan

https://mazlan66.wordpress.com/2009/05/25/peranan-dan-kepentingan-pusat-sumber-sekolah/

http://www.skmergong.edu.my/index.php/pusat-sumber




                                                        

                                                      PAUTAN BLOG AHLI KUMPULAN 2

PADLET


NURAIN KHADIJAH BINTI MOHAMAD SHAH


NUR EKA HAIREANA BINTI SAM


NUR ILYANNA BINTI NOOR HISHAM


NUR NADIAH SYAHIRAH BINTI SHAHRAN



Comments